Remove ads with Gold »
Ostin pari vuotta sitten omakotitalon ja nyt aloin takapihalla vähän kuokkia maata, niin kävi ilmi että edellinen asukas on piilottanut maahan järjettömän määrän roskaa. Lasia, muovia, metalleja ja kaikkea paskaa löytyy paljon... Mitenköhän asian kanssa kannattaa edetä pitäisikö tästä ilmottaa johonkin vai alanko vain omakustanteisesti siivota paskoja pois?
48 replies by 34 users
En tiedä maanomistuksesta mitään mutta vois luulla että tollainen törkeä toiminta olis laissa kielletty? toihan on todella törkeää, ainakin mun mielestä.
Sinunhan ne on nyt, nuotion laitat.

3 mo

Sinunhan ne on nyt, nuotion laitat.
Kuva on vain vastaavasta tapauksesta netistä. Paska on vielä maan alla ja pitäisi tilata varmaan kaivinkone kaivamaan kaikki ylös, mutta kyseinen toiminta tulee varmasti aika kalliiksi ja mietin että onko siihen mahdollista saada mitään tukea

3 mo

En tiedä maanomistuksesta mitään mutta vois luulla että tollainen törkeä toiminta olis laissa kielletty? toihan on todella törkeää, ainakin mun mielestä.
Niin minustakin, uskoisin että kyseessä on ympäristörikos. Joutuukohan tässä lähtemään oikeuteen edellisen omistajan kanssa
Myyjän taakka
Ihan ekana varmaan kannattaa koittaa asiaa sovitella myyjän kanssa, oikeudessä voittaa lähinnä lakimiehet.

3 mo

Niin minustakin, uskoisin että kyseessä on ympäristörikos. Joutuukohan tässä lähtemään oikeuteen edellisen omistajan kanssa
kyllähän sä voit mennä käräjoimään tästä vuosiksi sillä aikaa kun ELY keskus asettaa tontille jonkun asutus kiellon ja alkaa miettimään, et ketä noi siivoo pois ja maksaa. helpompaa on kun tontilta löytyy pommi. sen tulee joku EOD ukkeli hoitamaan lähimmästä varuskunnasta samana päivänä
Vastaavanlaisesta keissistä oli just lehdes, tosin kuvioon liitty viel asbesti. Ostaja sai rosiksen kaut kyl korvauksia, mut keissi riippunee myös siitä, että kuka kamat on haudannu; nyt myyjänä toiminut vai sitä edellinen taho.

3 mo

kyllähän sä voit mennä käräjoimään tästä vuosiksi sillä aikaa kun ELY keskus asettaa tontille jonkun asutus kiellon ja alkaa miettimään, et ketä noi siivoo pois ja maksaa. helpompaa on kun tontilta löytyy pommi.
Sehän tässä pelottaakin että tulee joku pitkä ja kusinen prosessi, mutta ei tuota oikein tuollaiseksikaan viitsi jättää jos vaikka joutuu joskus muuttamaan niin sitten joutuu siitä kuitenkin maksamaan kun seuraava ne paskat löytää
Vanheneekohan noissa miten pian korvausvelvollisuus ja rikos? Onko talolla ollut useampi omistaja? Tällöin vaikeampi todistaa syyllinen.
Remove ads with Gold »
Voit yrittää neuvotella myyjän kanssa jonkun kompromissin. Jos pääsette johinkin sopimukseen, saattaa olla paras ratkaisu vuosien oikeustaisteluiden sijaan.
Itsellä oli samanlainen tapaus. Paitsi että jätteet oli haudannut minulle myynyttä maajussia edeltänyt omistaja. Ja jäte ei ollut minun maalla, vaan muutaman metrin myyjän maalla. Elukat levitteli roinaa meidänkin puolelle. Myyjä kaivoi kaivinkoneella roinan ylös, ja ajoi kuorma-autolla kaatikselle. Jätemaksun maksoin, kun homma sujui niin nätisti. Jätteiden hautaajaa ei sotkettu asiaan.
Joo perus juttu rakentaessa. Ite en hirveästi roskaa jaksanut kuopata mut kyllä tuli esim kierot naulat nakeltua maahan ennen täyttömaata ja tuulensuojalevyistä yms jääneitä pieniä roippeita peitin surutta keräilemättä pinseteillä maasta.

3 mo

Joo perus juttu rakentaessa. Ite en hirveästi roskaa jaksanut kuopata mut kyllä tuli esim kierot naulat nakeltua maahan ennen täyttömaata ja tuulensuojalevyistä yms jääneitä pieniä roippeita peitin surutta keräilemättä p
Sen nyt vielä ymmärtäisinkin, mutta kun takapihalta löytyy muovipusseittain talousjätettä viilipurkeista viinapulloihin

3 mo

Sen nyt vielä ymmärtäisinkin, mutta kun takapihalta löytyy muovipusseittain talousjätettä viilipurkeista viinapulloihin
Normitoimintaa vanhaan "hyvään" aikaan.

3 mo

Normitoimintaa vanhaan "hyvään" aikaan.
Kyllä ennen on oltu niin luonnonläheisiä selvästi :D
Oman tontin kupeesta löyty rytöläjä. Sieltä löytyi roskaa kasarilta lähtien
Mulla sama homma, lesta oli kaivanut (huonosti) rakennusjätteet, vesieristettä,kaakeleita yms muuta roinaa..
Roskien hautaaminen tontille oli ihan normaali käytäntö viime vuosituhannen puolella. Huutista viherpiipertäjille
Ostitteko kaleveilta? Vähän kuulostaa taas klassiselta että kympin jätemaksu oli liikaa mutta käytettiin koko sunnuntai-iltapäivä pihan kääntämiseen.
Remove ads with Gold »
periaatteellisesti edellinen asukas vastaa rikoksistaan ja siivouksesta. joku laiha sopu ja 500€ jätemaksu varmaan kantaa pitkälle.

3 mo

Kuva on vain vastaavasta tapauksesta netistä. Paska on vielä maan alla ja pitäisi tilata varmaan kaivinkone kaivamaan kaikki ylös, mutta kyseinen toiminta tulee varmasti aika kalliiksi ja mietin että onko siihen
Jos et siitä ilmoita eteenpäin, niin myydessä ovat sitten sinun omia paskoja. Teet ilmoituksen ja pistät kalevin maksumieheksi
Tuo on ihan normaalia missä tahansa vähänkin katseilta syrjässä olevassa paikassa, valitettavasti. Itse perin maalta vanhan synnyinkotini ja sitä roskan määrää, mitä tulee esiin jo ihan viheralueita istuttaessa. Jos kaiken maailman muovikippoja ei oltu kymmenien vuosien ajalta säilytetty kellarissa, niin sitten ne oli haudattu maahan. Samoin vanhan ajan kahvipussit, jotka eivät maadu ikinä. Plus kaikki irtain rautaroska, jota ei oltu säilytetty varastoissa järjettöminä kasoina "jos tälle tulisi vielä jotain käyttöä". Vanhoihin hiekkakuoppiin on upotettu ties mitä ja sitten pistetty puujätettä päälle. Muistan lapsena kun niissä poltettiin muovisia apulantasäkkejä.

2 mo

Tuo on ihan normaalia missä tahansa vähänkin katseilta syrjässä olevassa paikassa, valitettavasti. Itse perin maalta vanhan synnyinkotini ja sitä roskan määrää, mitä tulee esiin jo ihan viheralueita istuttaessa. Jos kai
Aika paljon tuttua tässä tekstissä, voisin veikata että edeltävä omistaja oli elänyt pula-ajan. Nimittäin oma ukki oli samanlainen kaikki piti kerätä, vanhoista sohvan rungot, vanhat ikkunat, 50-luvun kovettuneet maalit, jne. Ollaan asuttu nyt tässä tontilla 4 vuotta ja vieläkin tulee vietyä sorttiin tavaraa. En ymmärrä miksi tuo kaikki on pitänyt säästää, ja sitten mikä on heidän mielestään roskaa, löysin lapsena pappa mopon rungon joka oli suhteellisen hyvässä kunnossa maali oli kulahtanut, moottoria ei ollut ja pinta ruostetta oli. Tämä piti saada mahdollisimman nopeasti pois tontilta.

2 mo

Aika paljon tuttua tässä tekstissä, voisin veikata että edeltävä omistaja oli elänyt pula-ajan. Nimittäin oma ukki oli samanlainen kaikki piti kerätä, vanhoista sohvan rungot, vanhat ikkunat, 50-luvun kovettuneet
Näin juuri. Kyse oli sukupolvesta, jolle lapsena joulupuurokin oli harvinainen erityisherkku. Jätelava on jo kerran tullut tilattua ja täytettyä, mutta vieläkin olisi toiselle tarvetta.
Itellä löytyy kanssa talon pihalta sikana rakennusjätteitä maan alta, on kaikenmaailman laatankappaleita joka puolella kun alkaa kaivamaan, lasia, muovia, metallia
Vaari ja isäukko myös hautasivat aina jätteet traktorin kanssa metsäiseen maahan. Täällä maalla se oli vuosikausia täysin "normaali" käytäntö. Itse en ole tuota harrastanut, vaan olen aina polttanut kaikki mahdolliset kotitalous/rakennusjätteet peltitynnyrissä ja lopuksi kipannut pyttyyn jääneet jämät tuossa lähellä virtaavaan jokeen.

2 mo

Tuo on ihan normaalia missä tahansa vähänkin katseilta syrjässä olevassa paikassa, valitettavasti. Itse perin maalta vanhan synnyinkotini ja sitä roskan määrää, mitä tulee esiin jo ihan viheralueita istuttaessa. Jos kai
Vielä ysärillä oli ihan normaalia haudata kaikki paska maahan tai viedä johonkin pellonreunaan pois silmistä ja pitää tunkioita. Joskus ysärin loppupuolella taisi tulla voimaan laki joka velvoitti jokaisen kiinteistön liittymään kunnalliseen jätehuoltoon. Samalla kiellettiin tunkiot ja tuli velvollisuus toimittaa kaikki romu ym. paska aisanmukaiseen kierrätykseen. Muistan kun lain voimaantulon jälkeen maaseudulla tekivät ihan lentokoneella valvontakierroksia ettei kiinteistöillä enää näy tunkioita tai suuria määriä ylimääräistä romua. Esim. eräs sukulainen jota ei kiinnostanut vittuakaan uusi laki joutui tämän seurauksena toimittamaan useamman autonraadon ja sekalaisen määrän muuta romua pois tontiltaan kierrätykseen kun oli kunnan valvojat ne ilmasta käsin havainneet.

1 mo

Vielä ysärillä oli ihan normaalia haudata kaikki paska maahan tai viedä johonkin pellonreunaan pois silmistä ja pitää tunkioita. Joskus ysärin loppupuolella taisi tulla voimaan laki joka velvoitti jokaisen kiinte
Nyt kuulostaa essombaarin jutuilta. Rajapyykkien kuvauksia on kyllä tehty lentokoneesta.

1 mo

Nyt kuulostaa essombaarin jutuilta. Rajapyykkien kuvauksia on kyllä tehty lentokoneesta.
No ei tarvitse uskoa jos siltä tuntuu.
Remove ads with Gold »
Ennen poltettiin jäteöljyjä yms. tynnyreissä. Nyt saattaa jäädä satelliitin haaviin kun näkyy kuuma piste

2 mo

Tuo on ihan normaalia missä tahansa vähänkin katseilta syrjässä olevassa paikassa, valitettavasti. Itse perin maalta vanhan synnyinkotini ja sitä roskan määrää, mitä tulee esiin jo ihan viheralueita istuttaessa. Jos kai
Maitopusseja! Maitopusseja kaikkialla! Ja lääkepulloja. Saatanan paskaaja-kalevit vittu

1 mo

Ennen poltettiin jäteöljyjä yms. tynnyreissä. Nyt saattaa jäädä satelliitin haaviin kun näkyy kuuma piste
Eräs sukulaismies hauto klapeja jäteöljyssä ja poltti ne puut sitten karjakeittiön vesipadassa. Kyllä pojat vesi kiehu nopiaan :D
Tämä on kyllä aivan uskomaton tapa. Itse olen maalta ja vihaan tätä roskan kippaamista luontoon. Yks tuttu vaihtoi pari kuukautta sitten jääkaapin ja pakastimen niin ajoi vanhat traktorilla metsään ja jätti sinne

3 mo

Sehän tässä pelottaakin että tulee joku pitkä ja kusinen prosessi, mutta ei tuota oikein tuollaiseksikaan viitsi jättää jos vaikka joutuu joskus muuttamaan niin sitten joutuu siitä kuitenkin maksamaan kun seuraav
Onko tilanne edennyt mihinkään, vittumainen tilannehan tuo kun kaatopaikka pitäisi kuitenkin saada siivottua mutta mielummin niin että joku muu maksaa ja ELY-keskukselle ei hiiskuta sanaakaan.

3 mo

Sen nyt vielä ymmärtäisinkin, mutta kun takapihalta löytyy muovipusseittain talousjätettä viilipurkeista viinapulloihin
meidän maille kanssa naapuri roudannut ilmeisesti traktorilla joskus vuosikymmeniä takaperin kaikki viilipurkeista, pulloista ja metallijätteestä lähtien ja sinne vaan levitetty ympäriinsä. samanlaisia roskakasoja löytyy usein metsästä ja löytyy välillä ihan ihmeellistä roinaa esim. isoja rosterisia ilmanvaihtomööpeleitä, autoja, helloja, autonrenkaita, kärryjä, roskaa jätesäkeissä jne.

14 d

Onko tilanne edennyt mihinkään, vittumainen tilannehan tuo kun kaatopaikka pitäisi kuitenkin saada siivottua mutta mielummin niin että joku muu maksaa ja ELY-keskukselle ei hiiskuta sanaakaan.
Ei ole edennyt sen enempää kuin että olen itse iltaisin pikkuhiljaa kaivellut roskia ylös. Rupesi niin epäilyttämään kannattaako tähän ketään sotkea kun on varmaan jo edellistä asukasta edeltävän roskia niiden ulkomuodosta päätellen. Tilaan sitten roskalavan kun olen kaikki saanut tongittua esiin. Tuossa kuvaa jo esiin tulleista rauta ja lasiromuista, lisäksi on 7 jätesäkillistä muovi ja kangasroskaa. Siinä on oletettavasti noin 1/4 osaa roskista mitä maassa on.

14 d

Ei ole edennyt sen enempää kuin että olen itse iltaisin pikkuhiljaa kaivellut roskia ylös. Rupesi niin epäilyttämään kannattaako tähän ketään sotkea kun on varmaan jo edellistä asukasta edeltävän roskia niiden u
Käyähän se noinkin, tietysti jos sieltä alkaa tulla maalipurkkia ja muuta vähemmän mukavaa vastaan niin en ehkä kasvimaata laittaisi samalle paikalle.

14 d

meidän maille kanssa naapuri roudannut ilmeisesti traktorilla joskus vuosikymmeniä takaperin kaikki viilipurkeista, pulloista ja metallijätteestä lähtien ja sinne vaan levitetty ympäriinsä. samanlaisia roskakasoj
No tolleenhan kaikki jätteet ennen hävitettiin kun ei ollut kunnallista jätehuoltoa tai siihen ei haluttu liittyä koska ei ollut pakko. Laki taisi tulla jo joskus 15-20v sitten että kunnat velvoitettiin järjestämään jätehuolto koko alueelleen ja siihen on kaikkien kiinteistöiden liityttävä. Samalla tuollainen entisaikaisten tunkioiden pito ja romun ym. paskeen säilöminen muuttui laittomaksi.

14 d

No tolleenhan kaikki jätteet ennen hävitettiin kun ei ollut kunnallista jätehuoltoa tai siihen ei haluttu liittyä koska ei ollut pakko. Laki taisi tulla jo joskus 15-20v sitten että kunnat velvoitettiin järjestäm
ihmetyttää toi ympäristön paskaaminen heitetään roskat ikkunoista ja levitetään kaikki paska ympäriinsä esim. roskatkin vois hävittää ihan polttamalla, mutta pakko levittää ne roskapaskat pitkin metsiä.
Remove ads with Gold »

14 d

ihmetyttää toi ympäristön paskaaminen heitetään roskat ikkunoista ja levitetään kaikki paska ympäriinsä esim. roskatkin vois hävittää ihan polttamalla, mutta pakko levittää ne roskapaskat pitkin metsiä.
Eipä ympäristöstä ennen sen kummemmin tiedetty tai välitetty, "poissa silmistä poissa mielestä" oli mentaliteetti silloin.
Laita maata päälle lisää 30cm, niin ei näy.
Jos on Anglioita niin laita viestiä
Jätä ne roskat sinne maan sisään ja anna olla. Pitäs varmaan haastaa se edellinen asukas oikeuteen/ilmiantaa jostain ympäristörikoksesta ja sitten se ehkä tulee kaivelemaan niitä pois. Todennäköisesti tulee vaan erittäin paska ja kusinen oikeuskinastelu tästä.

2 mo

Aika paljon tuttua tässä tekstissä, voisin veikata että edeltävä omistaja oli elänyt pula-ajan. Nimittäin oma ukki oli samanlainen kaikki piti kerätä, vanhoista sohvan rungot, vanhat ikkunat, 50-luvun kovettuneet
Joku vitun paha vamma noilla romun kerääjillä on oltava kun se romu on aina PASKAA siis ihan järkyttävää paskaa, jotain metalliromua, vanhoja traktoreita, ruohonleikkureita, moottorisahoja jne. Siihen aikaan olisi voinut kerätä esim mopoja ja autoja joita sai silloin ilmaiseksi/kaljakorilla ja nykyään on satojen tai tuhansien arvoisia mutta ei
Vitun vatupassi nyt vaa bensaa päälle ja tuikkaat kokon tuleen. Sanot ettet känniltäsi tiennyt onko juhannus vai ei

3 mo

En tiedä maanomistuksesta mitään mutta vois luulla että tollainen törkeä toiminta olis laissa kielletty? toihan on todella törkeää, ainakin mun mielestä.
Ei ole välttämättä edes edellisen asukkaan jätöksiä kun tuo oli ihan maan tapa ennen vanhaan. -99 muutettiin maalle ja siellä oli vastaava helvetinmoinen roskamonttu jossa oli jopa autokin katollaan. Saunan takana kauhea määrä lasimurskaa ja sekalaista paskaa.

3 mo

Kyllä ennen on oltu niin luonnonläheisiä selvästi :D
Ei ennen tainnut olla ihan samanlaista jätehuoltoa varsinkaan maalla.

Please log in or create an account to post on this board.

48 replies by 34 users
Remove ads with Gold »