Remove ads with Gold »
Kerrostalokaksion rempan hinta Sain viime vuonna mummoltani perinnöksi pienen 44m2 kaksion joka on alkuperäiskuntoinen. Taloyhtiöön on tulossa syksyllä iso peruskorjaus jossa kylpyhuone ja keittiö uusitaan taloyhtiön laskuun (vain tietyt keittiökaapit yms. maksaa extraa), mutta muut huoneistorempat pitää itse maksaa. Remontin toteuttaa minulle täysin tuntematon firma jolta pyysin nyt tarjouksen myös huoneistoremontista enkä oikein osaa arvioida onko tuo nyt hyvä vaiko huono tarjous. Hinnat sisältävät sekä työn että materiaalit. >vinyylilankku muovimaton päälle + jalkalistojen uusinta 2200e >huoneiston väliovien ja niiden karmien uusinta 2000e (4 ovea) >tapettien poistaminen 1200e >seinien tasoitus ja hionta 1500e >seinien sekä katon maalaus 3000e >asunnon sähköverkon uusinta (sisältäen uudet kaapelit + pistokkeet) 1100e <yhteensä 11 000e Vähän kalliilta kuulostaa, mutta en oikeastaan osaa itse noista tehdä kuin vain tuon tapetin poiston eikä minulla ole vasaraa ja ruuvimeisseliä kummepia työkalujakaan. Kannattaisiko tuota alkaa itse tekemään tai tilaamaan urakoita eri tarjoajilta vai onko tuo hinta sellainen että kannattaa maksaa?
12 replies by 9 users
00:04
Ei kannata maksaa!
Yleensä ei kannata tilata urakkana vaan tuntiveloituksena. Täälläpäin yleisremppavirmojen tuntitaksa on 50 eur/h. Mainitsemiesi töiden ajanmenekki: vinyylilankku + jalkalistat = 1 päivän työ = 8 h väliovet ja karmit = 1/2 päivän työ = 4 h. tapettien poistaminen = 1/2 päivää seinien tasoitus ja hionta = 1 työpäivä seinien ja katon maalaus = 2 työpäivää Yhteensä siis 5 päivää = 40 h = 2000 euroa. Materiaalit : vinyylilankku 25 eur/m^2 x 44 = 1100 eur listat 200 eur väliovet 70 eur/kpl + karmi 50 eur/kpl = 360 eur tasoitetta 100 eur maalia 300 eur Eli yhteensä materiaalit 2060 eur. sähköfirma vaikuttaa olevan yllättävän halpa, pistorasiat ja kytkimet on kalliita. Tuosta ei pysty puristamaan juurikaan. Yhteensä siis tiukka hinta olisi 5160 eur. Mikä osuu aika hyvin mun kokemuksiin että urakkahinta on 2 kertaa tuntiveloituksella tehtävä sama työ. Paitsi jos on kiertävä lestadiolaisfirma, sitten kerroin on 3. Koska pitää maksa myös sen kiertävän myyntimiehen mersu. Eli tarjoa puolet (kjehräh) tai sitten tilaa jostain muualta.
käyt ite poistamassa tapetit ja otat vaan ton tasoituksen ja hionnan, itse laitat uudet ovet ja karmit jos niin tarvitsee, katot vaikka youtubesta ohjeet ja tadaa säästit 3200€. lattia ja listatkaan ei ois vaikeaa ja ne tekämällä hinta oiskin enää 5800€

1 mo

Yleensä ei kannata tilata urakkana vaan tuntiveloituksena. Täälläpäin yleisremppavirmojen tuntitaksa on 50 eur/h. Mainitsemiesi töiden ajanmenekki: vinyylilankku + jalkalistat = 1 päivän työ = 8 h väliovet ja
Täähän se, hyvä postaus.
Ei taloyhtiö uusi keittiöitä eikä paljon muutakaan ite ne pitää maksaa.

12 d

Ei taloyhtiö uusi keittiöitä eikä paljon muutakaan ite ne pitää maksaa.
Kyllä se taloyhtiö sen uusii, toki siitä tulee osakkaalle lasku jälkeenpäin taloyhtiöltä ja jos sitä ei maksa niin aletaan periä rahoitusvastiketta. Mutta pieni päivitys asiaan: Tein itse osan purkutöistä ja poistin tapetit huoneistosta jonka jälkeen sain uuden tarjouksen pintaremontista: >vinyylilankku muovimaton päälle + jalkalistojen uusinta 1800e >huoneiston väliovien maalaus ja niiden karmien uusinta 800e (4 ovea) >seinien tasoitus ja hionta 1000e >seinien sekä katon maalaus 2300e >asunnon sähköverkon uusinta (sisältäen uudet kaapelit + pistokkeet) 1100e <yhteensä 7 000e Otin tämän.

12 d

Kyllä se taloyhtiö sen uusii, toki siitä tulee osakkaalle lasku jälkeenpäin taloyhtiöltä ja jos sitä ei maksa niin aletaan periä rahoitusvastiketta. Mutta pieni päivitys asiaan: Tein itse osan purkutöistä ja po
No ei taatusti yksikään taloyhtiö uusi keittiöitä tai vessoja mitään kautta ja laskuta sitten osakasta :D Ei ainakaan suomalaisissa as.oyhtiöissä, jos toimitaan as.oy-lain mukaan. Ellei tilanteessa sitten ole puhtaasti taloyhtiön vika esim. putkivuoto, vesivahinko yleisessä tilassa, v-vahinko toisessa osakkeessa jne. Linjasaneeraukset ja peruskorjaukset toki erikseen koko yhtiössä, mutta ne päättää taloyhtiön hallitus ja jokaisen osakkaan on pakko maksaa vastikkeiden muodossa, halusipa tai ei, nämä kekkerit.

11 d

No ei taatusti yksikään taloyhtiö uusi keittiöitä tai vessoja mitään kautta ja laskuta sitten osakasta :D Ei ainakaan suomalaisissa as.oyhtiöissä, jos toimitaan as.oy-lain mukaan. Ellei tilanteessa sitten ole pu
Sairvartelua, mutta vastaan silti. Taloyhtiön hallitus on tilannut urakoitsijalta yhtiökokouksen valtuuttamana linjasaaneereuksen johon kuuluu mm. keittiöiden osittainen uusinta. Rahoitusvastike tulee maksettavaksi vain jos ei maksa kyseiseen remppaan liittyvää lainaosuutta kerralla pois.

11 d

Sairvartelua, mutta vastaan silti. Taloyhtiön hallitus on tilannut urakoitsijalta yhtiökokouksen valtuuttamana linjasaaneereuksen johon kuuluu mm. keittiöiden osittainen uusinta. Rahoitusvastike tulee maksettava
Keittiökaapit kannattaa suunnitella ja ostaa Ikealta jos et mitään erikoisempaa luxusta halua. Laatu on ihan samaa kaikilla ja takuu on heillä yliverto. Kannattaa ottaa kirvesmies asentamaan ne jolloei itsellä ole kokemusta. Asennus on melko simppeliä mutta haluanet siistin/nopsan asennuksen. Plussaa suunnittelupalvelusta.

11 d

Sairvartelua, mutta vastaan silti. Taloyhtiön hallitus on tilannut urakoitsijalta yhtiökokouksen valtuuttamana linjasaaneereuksen johon kuuluu mm. keittiöiden osittainen uusinta. Rahoitusvastike tulee maksettava
Ei uusita kun korkeintaan allas ja alakaapit
Remove ads with Gold »

9 d

Ei uusita kun korkeintaan allas ja alakaapit
Mitä et tajunnut sanasta osittainen uusinta?

12 d

Kyllä se taloyhtiö sen uusii, toki siitä tulee osakkaalle lasku jälkeenpäin taloyhtiöltä ja jos sitä ei maksa niin aletaan periä rahoitusvastiketta. Mutta pieni päivitys asiaan: Tein itse osan purkutöistä ja po
Kuulostaa vielä ihan inhimilliseltä hinnalta. Tuo eka tarjous oli aika älytön kaiken muun osalta paitsi sähköjen. Mistä noin halvan sähkömiehen saa :D Ihan mielenkiinnosta, miltä osin keittiöt uusitaan yhtiön toimesta? Uudet vesiputket ja hanat?

Please log in or create an account to post on this board.

12 replies by 9 users
Remove ads with Gold »