Remove ads with Gold »
Varaston kätköistä löytyi muutama vanha taskulamppu, jotka ajattelin pistää käyttökuntoon. Osasta puuttuu paristot ja osasta taas polttimot. Kaikissa vaikuttaisi olevan E10-kantainen polttimo. Yläasteen sähköopista on kuitenkin aika kauan aikaa, eli millä spekseillä polttimoita kannattaisi lähteä lamppuihin etsimään? Jos valaisimeen menee vaikkapa 4,5 V akku, niin kannattaako polttimon olla myös 4,5 V vai onko jännitteissä kuinka paljon liikkumavaraa? Pitääkö watteja tai ampeereja huomioida?
11 replies by 7 users
Googlaat "4,5V taskulampun polttimo" ja haet joko perinteisen tai led sellaisen. Toi 4,5V on oikeastaan ainoa mitä sun tarvitsee tietää. Watteja ja amppereja menee mitä menee ja valotehoa saat mitä saat. Itse ehkä ottaisin vaikka Clas Ohlsonilta ihan perinteisen niin saa ajanmukaisen kellertävän valon. Samasta paikasta varmaan saat 4,5V litteän pariston mitä oletan että tuo syö.
Kuvassa ei ole E10 kannalla, mutta siitä näkee että ei sen jännitteenkään tarvitse välttämättä olla tasan 4,5V Symboleista näkee että poltin on tarkoitettu käytettäväksi kolmella 1,5V sähköparilla, tai 4,5V paristolla. Silti jännitteeksi merkattu 3,7V 3,7 lienee aika lähellä mitä tuollaisesta paristosta tuolla kuormalla irtoaakin. Noiden jännite kuitenkin kyykkää aika herkästi kuorman alla.

23 d

Googlaat "4,5V taskulampun polttimo" ja haet joko perinteisen tai led sellaisen. Toi 4,5V on oikeastaan ainoa mitä sun tarvitsee tietää. Watteja ja amppereja menee mitä menee ja valotehoa saat mitä saat. Itse ehk
Clas ohlsson on boikotissa.

11 d

Clas ohlsson on boikotissa.
Miks? E. Vanhoissa lampuissa on kyllä fiilistä. Itsekin joskus kirppareilta haalin niitä erilaisia ja kunnostelin.

10 d

Miks? E. Vanhoissa lampuissa on kyllä fiilistä. Itsekin joskus kirppareilta haalin niitä erilaisia ja kunnostelin.
Eivät ota käteistä.

10 d

Eivät ota käteistä.
Oho, no siinä tapauksessa ei nappaa itsellekään. Joitain vuosia sitten oli vielä omallakin kylällä heidän liike ja silloin kelpasi ja muutenkin minusta ne cocraftin työkalut oli iha hyvölaatuista kampetta. Nyt ei ole vuosiin tullut käytyä kun oman kylän liike lopetti.

11 d

Clas ohlsson on boikotissa.
Huutista boikottiukoille :D Kyllä ei vaikuta mihinkään!

23 d

Googlaat "4,5V taskulampun polttimo" ja haet joko perinteisen tai led sellaisen. Toi 4,5V on oikeastaan ainoa mitä sun tarvitsee tietää. Watteja ja amppereja menee mitä menee ja valotehoa saat mitä saat. Itse ehk
onko tietoa kuka myy 4,5v ledejä? Itse en löytänyt

9 d

onko tietoa kuka myy 4,5v ledejä? Itse en löytänyt
Esimerkiksi googlen eka hakutulos: https://www.valomanni.fi/tuotteet.html?id=68/782

9 d

onko tietoa kuka myy 4,5v ledejä? Itse en löytänyt
https://www.digikey.fi/en/products/category/optoelectronics/7 Sieltä vaan supistamaan hakua (on ihan hyvä itseasiassa, pitää joku kategoria avata että syöttää vaihtoehtoja) , yli 200k erillaista ledhilpettä, kalliit postit ja tulli tulee päälle 150 ylityksestä Mouser kans ok, joskin ei myy tänne kaikkea kun menee muka venäjälle, ja vähänkään parrmmat vehkeet y tunnuksen takana, halpa posti usein. Tme.eu puolalaiset lähettää kaikkea kivaa mitä ei haluttaisi saada eurooppalaisen kuluttajan käsiin ettei ne pääse halvalla. Parhaillaan 1/6 osa suomihinnasta virtalähteissä ja ohjaimissa, yleensä 1/3
Remove ads with Gold »

9 d

https://www.digikey.fi/en/products/category/optoelectronics/7 Sieltä vaan supistamaan hakua (on ihan hyvä itseasiassa, pitää joku kategoria avata että syöttää vaihtoehtoja) , yli 200k erillaista ledhilpettä, kal
Elektrolinna on myös loistava paikka komponenttien tilaamiseen, sillä sitä kautta voi tilata heidän oman aika suppean valikoiman lisäksi farnell:n, elfa distrelec:n ja rs-components:n valikoimasta. Nämä ei suoraan myy yksityisille ja toimituskulut suoraan tilatessa menee muutenkin helposti kohtuuttoman suuriksi. Tilauksessa vähän kestää, kun tilaavat kerralla isomman satsin ja lähettävät sitten tilaajille.

Please log in or create an account to post on this board.

11 replies by 7 users
Remove ads with Gold »