Remove ads with a Gold account »

ECU:n DIY-säätäminen

Kirjoittelin aiheesta joskus vuosia sitten jo tänne, mutta asia meni vähemmän yllättäen kallujen vääntämiseksi sivuseikoista, niin kokeillaan nyt uudestaan. Heti alkuun, koittakaa saada menemään jakeluun että nyt pointtina on vain ja ainoastaan oppia tekemään ITSE. Ei kiinnosta kaupalliset palveluntarjoajat, ei kiinnosta vaikka homma on työlästä ja vaikeaa eikä se että moottoreita räjähtää ja rahaa kuluu. Nyt on idea oppia ymmärtämään ja tekemään itse. Aihe on hankala sen takia, että se vaatii reverse-engineeringiä joka on työlästä ja turhauttavaa ja vaatii usein yritystä ja erehdystä. Aiheesta on kyllä tietoa olemassa harvoilla, mutta he eivät tietenkään halua sitä jakaa koska muuten bisnes murenee alta. Netistä ei oikein millään googlettelun määrällä löydy aloittajaystävällistä informaatiota edes siitä, miten pääsee alkuun. Kärjistetysti sanottuna aiheen ympärillä on hieman lapsellistakin rinkirunkkausta. Ymmärtäähän sen, kun aihe on bisnes monelle. Haastetta ei vähennä se, että jokainen ECU on omanlaisensa ja toimii eri tyyppisillä periaatteilla. Olen siis viime vuosina perehtynyt vähän asiaan. Hankkinut laitteet joilla saa aika monen auton ECU:t kirjoitettua ja luettua. Hankin kokeiluautoon toisen ECU:n johon kirjoitin kloonin alkuperäisestä, siksi että jos/kun tulee kämmi, matka jatkuu vaihtamalla vara-ECU paikalleen. Ohjainten lukeminen ja kirjoittelu tuntuu onnistuvan aika hyvin niin OBD:n kautta kuin pöydälläkin. Jotkut ECU:t joutuu purkamaan että saa boot modeen. Dumppeja olen avannut, tutkinut ja vähän muokkaillutkin WinOLS:n jollain 15 vuotta vanhalla piraattiversiolla. Tämä on oikeastaan se kohta, jossa aloittelia alkaa kohdata haasteita. Dumpeista löytyy kyllä kohtia, joissa on ihan selvästi karttoja. Mikä kartta on missäkin kohtaa muistia? Siinäpä se. Ei voi oikein tietää. Pitää tuntea vähän miltä erilaiset kartat näyttävät, ja että millaisia karttoja kohteena oleva moottorinohjain edes sisältää. Kaksi samanlaista moottorinohjainta samanlaisista autoista sisältävät luultavasti samat kartat, mutta ne voivat olla ihan eri paikassa muistia. Mitä pitää muutella, että saa lisää tehoa? Siinä toinen hyvä kysymys. Ihan aluksi pitää ymmärtää perinpohjin miten moottori toimii, ja järkeillä sen pohjalta. Kun tietää mikä kartta tekee mitäkin, niin sitten vaan muokkailemaan. Alussa maltillisesti ja varovasti kokeillen. Yleensä dieselien ECU:issa tarvii muokata noin 3-10 eri karttaa, koska niitä on mm. eri tyyppisille ahtopaineen tai väännön rajoittimille. Ai niin, hommaa ei helpota se, että tarkastussummat on oltava oikein. Mitä ne ovat? Se on eräänlainen virheentunnistusmetetelmä. Tietyn muistialueen datasta lasketaan yleensä summa, ja jaetaan se jollain luvulla jolloin jää jakojäännös, joka riippuu siis muistialueen sisältämästä datasta. Kun moottorinohjaimen elektroniikka lukee kartan muistista, se suorittaa saman laskuoperaation ja vertaa tarkastussummaa kartassa olevaan. Jos luvut eivät täsmää, moottori ei käynnisty, koska oletettavasti tiedonsiirrossa on tapahtunut virhe. Siksi tarkastussummat on laskettava uusiksi kun karttoja säätelee. Missä muistipaikassa ne ovat ja miten ne lasketaan? Sama juttu kuin aiemmin, harva tietää ja lopuille ei kerrota. Pitää itse perehtyä. Jotkut ohjelmat kuten WinOLS oikealla lisenssillä osaavat laskea nämä useille ECUille. Nämä viralliset softat eivät vaan ole ihan ilmaisia ja muutenkaan joka pojan hankittavissa. Mitä haen tällä postauksella? Lähinnä sitä, että aiheen ympärille syntyy suomenkielistä keskustelua ja rinkirunkkailun sijaan avoimempaa tietojen vaihtoa. Onko kellään foorumilaisella kokemusta tai perehtyneisyyttä asiaan? Vielä kerran. Ei kiinnosta mitä bemariin saa "stage 2 ohjelmalla" eikä selittelyt että "saa satasella niin miksi tehdä itse". Viimeksi nimittäin porukalla ei mennyt jakeluun, että DIY ja itse harrastaminen oli koko homman idea. Kun ollaan laudalla, niin en odota liikoja keskustelun tasolta nytkään, mutta aina voi kokeilla.
54 replies by 17 users
Hienoa että on muitakin kiinnostuneita. Tuo on hyvä keino aloitella. Haasteena juuri se, että ne olisi syytä olla samasta autosta koska muuten kartat voi olla ihan eri kohdassa muistia. Silloin voi laittaa dumpit vierekkäin näytölle ja katsella mitä eroja niissä on. Se kannattaa myös muistaa, että bulkkiohjelmat on lähtökohtaisesti paskaa. Niissä tehonlisäys on siis saavutettu esimerkiksi suutinkarttoja muokkaamalla, jolloin koko alueella syöttö nousee x prosenttia. Samalla moottorin vääntömomentinlaskenta menee pieleen, vaihteisto luulee väännön todellista pienemmäksi -->voi alkaa luistaa/vaihtamaan päin vittuja yms. muuta kivaa. Lisäksi kulutusmittari ei enää pidä paikkaansa senkään vertaa kuin ennen. Kannattaa siis etsiä jonkun osaavan tekemä laadukas dumppi jossa muutokset on tehty järkevästi.
Olen itse säätänyt pari diesel autoni, mutta koska kyseinen askartelu on ihan homoilua, en ole tehnyt hommia muille.

1 mo

Olen itse säätänyt pari diesel autoni, mutta koska kyseinen askartelu on ihan homoilua, en ole tehnyt hommia muille.
Millaisia autoja, mikä ECU? Millä ohjelmalla teit?

1 mo

Millaisia autoja, mikä ECU? Millä ohjelmalla teit?
1.9 tdi ALH ja 2.0 tdi BKD. Alh taisi olla edc15 ja bkd edc16. Winolssilla näpräilin.
Helpottaisi varmaan kummasti alkuun harjoitella MegaSquirtilla tai muulla yleismallisella systeemillä mihin löytyy netistä loputtomasti tietoa niin pääsisi suoraan itse asiaan

1 mo

1.9 tdi ALH ja 2.0 tdi BKD. Alh taisi olla edc15 ja bkd edc16. Winolssilla näpräilin.
EDC16 omassa autossa. Jos on jotain karttojen sijainteja tai muuta tietoa laittaa jakoon niin laita ihmeessä.

1 mo

Helpottaisi varmaan kummasti alkuun harjoitella MegaSquirtilla tai muulla yleismallisella systeemillä mihin löytyy netistä loputtomasti tietoa niin pääsisi suoraan itse asiaan
Kyllä ja ei. Nuo on tehty nimenomaan helppoa säädettävyyttä ajatellen ja perusautojen ECUt niin että säätäminen olisi perus turaanille mahdollisimman vaikeaa. Karttojen identifiointihan se ongelma on perus OEM ecujen kanssa.
MHHauto on ihan ok foorumi johon kannattaa rekisteröityä. Maksaa kertamaksulla olikohan 20-30 €. Sieltä löytyy jotain pieniä tiedonmurusia, mutta aika työmaan jälkeen yleensä. Vähän rasittavaa rinkirunkkaamista sielläkin kyllä.

1 mo

Helpottaisi varmaan kummasti alkuun harjoitella MegaSquirtilla tai muulla yleismallisella systeemillä mihin löytyy netistä loputtomasti tietoa niin pääsisi suoraan itse asiaan
Ei ole megalla ja edc eculla siirn minkään näköstä samanlaisuutta.
niin ja mitä opiskeluun tulee niin itse aloitin joskus 3-4 vuotta sitten hommaamalla edc16 mersun ja netistä damoksia ettimällä ja kokeilemalla mistä mitäkin tapahtuu. nyt olen jo parivuotta näitä työkseen tehnyt. aplle suosittelisin hommamaan konnon testerin jolla näkee livedatan hyvin esim edukas ja monipuolinen thinkdiag ja niinkuin mainitsin jo niin damos tiedosto vastaavasta ecusta ja sitten olssilla vertailee omasta vastaavia karttoja. kosksa kyseessä on jo aika "antiikki" teknologiaa olevat ecut, voisin vaikka tehdä jonkun näköisen startter map packin sun auton tiedostoon ja kertoa perus asiat mistä tapahtuu mitäkin. ja! vielä sen verran että älkää missään nimessä ottako oppia perus netissä pyörivistä "bulkki" softista eli 10% jokaiseen kartan oikeaan alakulmaan. winols 2.24 lataukseen ja tutkimaan perus karttoja, jos nyt otetaan esimerkkinä edc16 jossa pyynti toimii nm mukaan niin yleensä karttojen järjestys on suurrinpirtein tämä. DW (kaasupolkimen pyyntikartta vääntönä NM) TQ (vääntörajottimeT NM) iq to nm (kartta jossa käännetään pyydetty nm määrä polttoaineen määräksi soi (start of injection) yleensä laskettu jo vähän pidemmälle valmiiksi eli ei välttämättä heti tarvii muutta doi (duration of injection) koska teillä ppd koneet kyseesä niin ilmoitetaan asteina. commonrailissa olisi aukiolo aikana. toimii siten että esim x akselilla on mg määrä ja y akselilla rpm ja jotta tämä mg määrä toteutuisi niin suuttimen on oltava auki x määrä kartasta. Sitten tulee ahtopaineen pyynti ja rajotin kartat ja joissakin ekuissa kuten vag on myös single value rajotin. jos olisi rail konen nii lopusta löytyisi rail paine pyynti ja rajottimet. Toki näiden välistä löytyy miljoonat muut kartat mutta noilla kannattaa aloitta. sitten kun alkaa iq tyssäämään livedatassa niin damoksesta alkaa selvittelemään kaikki single value iq limitterit. yms

1 mo

niin ja mitä opiskeluun tulee niin itse aloitin joskus 3-4 vuotta sitten hommaamalla edc16 mersun ja netistä damoksia ettimällä ja kokeilemalla mistä mitäkin tapahtuu. nyt olen jo parivuotta näitä työkseen tehnyt. aplle
>edc16 mersun Itellä sama :D >aplle suosittelisin hommamaan konnon testerin jolla näkee livedatan hyvin On jo, oma star ja lisäksi väylään liitettävä omatekoinen laite jolla saa monipuolisesti logattua, piirrettyä käyriä yms. Hyvä postaus, kiitoksia. Juuri tällaista hain lankaan.

1 mo

>edc16 mersun Itellä sama :D >aplle suosittelisin hommamaan konnon testerin jolla näkee livedatan hyvin On jo, oma star ja lisäksi väylään liitettävä omatekoinen laite jolla saa monipuolisesti logattua, piirrett
Mikäli haluat edc16 kanssa alkuun niin postaa tiedosto niin tehdään "aloittelia päkki" winolssiin tähän

1 mo

Mikäli haluat edc16 kanssa alkuun niin postaa tiedosto niin tehdään "aloittelia päkki" winolssiin tähän
Tulee illemmalla. Pystyyköhän dumpin postaamaan ihan laudalle liitteenä? Sisältääkö se auton yksilöiviä tietoja tai muuta tunnistuskuumotusta?

1 mo

Tulee illemmalla. Pystyyköhän dumpin postaamaan ihan laudalle liitteenä? Sisältääkö se auton yksilöiviä tietoja tai muuta tunnistuskuumotusta?
Ei sisällä flashi mitään ihmeellistä👍

1 mo

MHHauto on ihan ok foorumi johon kannattaa rekisteröityä. Maksaa kertamaksulla olikohan 20-30 €. Sieltä löytyy jotain pieniä tiedonmurusia, mutta aika työmaan jälkeen yleensä. Vähän rasittavaa rinkirunkkaamista sielläkin
Yritin tuonne saada sähköpostilla yhteyttä mutta kukaam ei vastannut. Miten pääsee rekisteröitymään?

1 mo

Yritin tuonne saada sähköpostilla yhteyttä mutta kukaam ei vastannut. Miten pääsee rekisteröitymään?
Itse rekisteröidyin jo vuosia sitten ja ainakin silloin tuli muutamassa tunnissa vastaus ja maksuohjeet. Jossain luin että nykyään ollut enemmän vaikeuksia.
Itse olen tutkinut tuon 1.8t ME7.5 purkin sielunelämää. S4wikiä olen lueskellut niin kuin nefariousmotorsportsia ja paljon olen oppinutkin, mutta paljon on vielä opittavaa :D Tarkoitus olisi tässä lähiaikoina alkaa tekemään pikkumuutoksia ja katsoa mitenkä paljon tuosta vakiosta saa irti ennenkuin joku poksahtaa. Sitten vaan isompaa ja kestävämpää tilalle.

1 mo

Itse olen tutkinut tuon 1.8t ME7.5 purkin sielunelämää. S4wikiä olen lueskellut niin kuin nefariousmotorsportsia ja paljon olen oppinutkin, mutta paljon on vielä opittavaa :D Tarkoitus olisi tässä lähiaikoina alkaa tekem
Oikea meininki.
Ei suomeksi oikein tietoa tahdo löytyä mistään aiheesta ellei hqlua lukea pelkkää öyhötystä siitä kuinka ei kannata tehdä ite ja kyrpäkosken rape tekee paremmin

1 mo

Oikea meininki.
Ihan mielenkiintoisaa ja mielekästä puuhaa on tutkia miten insinöörit on kasailleet nämä eri kartat läjään. Siis tälle ME7.5 löytyykin netistä ihan googlettamalla funktionsrahmen (periaatteessa koko ecun manuaali :D) pdf-tiedostona jossa on huikeat 1800 sivua tietoa saksaksi... Jeps pitäisi varmaan opetella hitusen saksan alkeita, mutta yllättävän hyvin foorumeilta löytyy tietoa. Periaatteessahan tuon viritys perustuu siihen että säädetään polttoainepuoli kohdilleen ja sitten aletaan nostamaan vääntö- ja ahtopyyntöjä käsittääkseni. Kyseisessä ecussa ei vaan ole suoranaista ahtopainekarttaa vaan kaikki perustuu ns. "pyydettyyn kuormaan" (requested load). Tämän takia onkin hyvä kyseisen ecun kanssa aina logata miten moottorista toteutuneet arvot vastaavat pyydettyjä arvoja esimerkiksi ME7Loggerilla.

1 mo

Ei suomeksi oikein tietoa tahdo löytyä mistään aiheesta ellei hqlua lukea pelkkää öyhötystä siitä kuinka ei kannata tehdä ite ja kyrpäkosken rape tekee paremmin
Näin se tahtoo olla ja englanniksikin on aika hakusessa välillä. Kumma ettei tämä ketju ole täyttänyt "stage 3" -bemaripellejen ulinasta.

1 mo

Ei sisällä flashi mitään ihmeellistä👍
Tommonen ois ORI.bin https://file.io/S960nvK8LIft
Tollasesta kannattaa kattella imulämmöt ja ahtopyynti ja toteutuvat ahdot. Jos on tiukka softa niin saattaa vaikka väsynyt vnt mekanismi aiheuttaa vajaita ahtoja ja savutusta. Voi olla jossain pilipalisoftassa vaikka vikakoodit poistettu yli- ja aliahdoista.

1 mo

Tollasesta kannattaa kattella imulämmöt ja ahtopyynti ja toteutuvat ahdot. Jos on tiukka softa niin saattaa vaikka väsynyt vnt mekanismi aiheuttaa vajaita ahtoja ja savutusta. Voi olla jossain pilipalisoftassa va
Meraussa on myös syöttö MAPilla, eikä MAFfilla, niin imukanavien karstoittuessa alkaa herkästi pöllähtelemään.

1 mo

Tommonen ois ORI.bin https://file.io/S960nvK8LIft
https://file.io/lREII4Rt9SiY noniin muistin vasta että tuli tämmönenkin luvattua niin tässä se ois. eli tos on siis niin perus päkki kun voi olla mutta silti kaikki hyödyllinenen millä saat "kaiken" siitä vakiokoneesta irti. Tein myös sulle softamallin miten ite tekisin täyskaasulle tehon lisäyksen, nyt voit verrata vakiota ja tota. vasen ylänurkka view ja connct windows sitten kun molemmat on upattu olssiin ja tietenkin 16bit tila ja HILO sitten vaan 2D päälle ja tutkimaan mistä ne löytyy. elikkäs tässä ecussa perus periaate että dw pyytää tiettyä nm(unohtu laittaa prosentit X akseliin) ja iq to nm muuntaa sen syötöksi. sitten muut kartat vaan rajoittavat sitä. ahtopaine ja rail paine pyynti tapahtuu kierroksien ja iq pyynnillä. yritin mielestäni laittaa kaikkiin karttoihin akseli tiedot mutta joistakin saatto unohtua, kysy jos joku arvelluttaa niin koitan vastailla. mutta yleensä ne on rpm,Mbar, tai iq(mm3 tässä ecussa). Z12345kansiot on suutinkarttoja x akseli on IQ ja y on railpaine (näihin ei tarvitse koskea sillä vakiona jo ne on laskettu 100mm3 asti ja se just ja just palaa vakio ahtimella. niin ja sun softa numerossa on kaikki kartat tuplana että muista muokata molemmat blockit. myöhemmin voit toki selvittää kumpaa blokkia autosi käyttää niin ei tarvii aina muokata tupla karttoja. nii ja normaalisti suutinkarttoja on yks/kask mutta sun softaversiossa miljoona.

1 mo

https://file.io/lREII4Rt9SiY noniin muistin vasta että tuli tämmönenkin luvattua niin tässä se ois. eli tos on siis niin perus päkki kun voi olla mutta silti kaikki hyödyllinenen millä saat "kaiken" siitä vakio
Kiitän erittäin paljon! Tiedostot ei kyllä näy.

1 mo

Kiitän erittäin paljon! Tiedostot ei kyllä näy.
Ei näy? Voin koittaa upata jonnekkin muualle huomenna.
Voiko EDC15 IMMON ST95P08 EEPROMilta kopioida OBDeen kautta vai joutuuko ton juottaamaan irti ja lukemaan jollain programmerilla, jos haluaisi tehdä varaecun?

1 mo

Voiko EDC15 IMMON ST95P08 EEPROMilta kopioida OBDeen kautta vai joutuuko ton juottaamaan irti ja lukemaan jollain programmerilla, jos haluaisi tehdä varaecun?
En nyt ihan satavarma ole, mutta vois mennä BDM:llä ilman että tarvii juotella mitään.

1 mo

Ei näy? Voin koittaa upata jonnekkin muualle huomenna.
Juu ei, näyttää että tiedosto poistettu :D

1 mo

Voiko EDC15 IMMON ST95P08 EEPROMilta kopioida OBDeen kautta vai joutuuko ton juottaamaan irti ja lukemaan jollain programmerilla, jos haluaisi tehdä varaecun?
Programmeri hommia. Kiinan usb programmerilla oon ite joskus tehny ja toimii ihan ok. Maksaa alle 5€
hieno homma

1 mo

hieno homma
Hyvä harrastus sekin. Karttojen modailu huomattavasti aloittelijaystävällisempää.
Mistä koneesta kyse?
Haastetta on hyvä olla niin riittää harrastusta pitkäksi aikaa. Alkuun on päästy jo aika hyvin. Pienet huutopihinät laittomuudelle :D se ei kyllä ole kenenkään asia millä softalla joku vanhan ruostekasan moottori pyörii :D onneksi ketään ei edes kiinnosta se.
joo bemarin MS43 nostin rajotinta ja laitoin pops & bang kartan. kiva keskustassa öisin huudattaa rajotinta ja paukutella jumal kutoskonetta suoralla 3" putkella
Veli rakensi bemariinsa itse koko moottorinohjaimen irtokomponenteista (ohjeet sai jostain) ja säätelee sitä läppärillään mennen tullen miten haluaa. Hänellä on kyllä aiheeseen liittyvää koulutusta ja työkokemustakin. Itse en tämän enempää asiasta ymmärrä.

1 mo

Ei näy? Voin koittaa upata jonnekkin muualle huomenna.
Laitappa mappakkia tulemaan laitappa
>Niin joo, aivan vitun laitontakin homma on nykyään. <Tismalleen yhtä laillista kun ennenkin

1 mo

Laitappa mappakkia tulemaan laitappa
https://we.tl/t-HVoQcKwOAt
Saabin Trionic 8:aa tuli joskus räplättyä. Langan perusteella tämä oli hieman käyttäjäystävällisempi lähestyminen asiaan. :D >osta Teknik Magasinetista 20 € Elm327-USB -adapteri (pitää olla sopivilla piireillä) >lataa Trionic 8 suite >imaise autosta softa >Trionic suitella auton softa auki <kaikki kartat valmiiksi nimetty, kommentoitu ja arvot selkokielisinä numeroina >tutki foorumeita ja Trionic 8 manuaalia >tee muutoksia >tutki muutosten vaikutusta softassa olevalla simulaattorilla <toista muutaman kerran >lataa softa autoon >emäntä ajaa turbo punaisena, tutki itse läppäri sylissä live-arvoja >muokkaa vielä vähän sytytystä nakukartan perusteella

1 mo

Saabin Trionic 8:aa tuli joskus räplättyä. Langan perusteella tämä oli hieman käyttäjäystävällisempi lähestyminen asiaan. :D >osta Teknik Magasinetista 20 € Elm327-USB -adapteri (pitää olla sopivilla piireillä) >lataa Tr
Suappi on siitä hyvä että löytyy hyvät softat joissa asiat on selviä. Yleisesti GM tuotteissa sama juttu.
00:17

1 mo

https://we.tl/t-HVoQcKwOAt
Olette ansainneet jutkutiliä.
Mistä saisi ladattua alkuperäisen ohjelman MB OM642 Bosch EDC16? Autossa on nyt joku tuntematon softa ja haluaisin verrata sitä alkuperäiseen.

15 d

Mistä saisi ladattua alkuperäisen ohjelman MB OM642 Bosch EDC16? Autossa on nyt joku tuntematon softa ja haluaisin verrata sitä alkuperäiseen.
Etsivä löytää netistä. MHHauto on aika hyvä, toki vaatii maksullisen tunnuksen. Kartat eivät sitten todennäköisesti ole samassa kohdassa ohjelmaa, vaan jonkinlaisen offsetin päässä. Kyllä niitä kuitenkin aika hyvin pystynee vertailemaan.

15 d

Etsivä löytää netistä. MHHauto on aika hyvä, toki vaatii maksullisen tunnuksen. Kartat eivät sitten todennäköisesti ole samassa kohdassa ohjelmaa, vaan jonkinlaisen offsetin päässä. Kyllä niitä kuitenkin aika hy
Onko jotain suositeltavaa sivua josta voi ostaa ohjelman?

15 d

Onko jotain suositeltavaa sivua josta voi ostaa ohjelman?
Minkä ohjelman? Ai mersun teho-ohjelmanko?

15 d

Minkä ohjelman? Ai mersun teho-ohjelmanko?
Kyllä, teho- tai vakio-ohjelma. Tuntuu että helpoin aloittaa harjoittelu jollakin muulla kuin epämääräisellä nokisoftalla mikä autosta nyt löytyy.

15 d

Kyllä, teho- tai vakio-ohjelma. Tuntuu että helpoin aloittaa harjoittelu jollakin muulla kuin epämääräisellä nokisoftalla mikä autosta nyt löytyy.
No, vakio-ohjelma on luultavasti tallella sillä joka sen nokisoftan on tehnyt. Näissä on aina vähän se, että vakiosoftaa ei luultavasti saa ostettua mistään, kun se on tavallaan vähän 'yksilöllinen' joka autossa. Eli vaikka otetaan viereen samanlainen samalla tekniikalla oleva auto, ei siinä oleva softa suoraan toimi toisessa. Muutokset tehdään aina siihen alkuperäiseen softaan joka luetaan ECUsta. Merkkiliike saa ehkä alkuperäisen softan ajettua sisään? Suosittelen etsimään foorumeilta tiedostopareja, joissa on originaali ja modattu +mielellään mappack. Sieltä tutkimaan eroja, ja opettelemaan karttojen tunnistusta. Homma on loputon suo ja vaatii oikeasti aikaa, ja hermoja. Itse olen jo vähän päässyt asiassa eteenpäin
Melkein 10v kans raplaillu, mutta winols ei vaan istu mun käsiin niin oon aina tehnyt määritykset tunerprohon. Pääasiassa kakslitrasten ooppeleiden softia tehnyt ja nykyisessä reilu 400hv perhehelvetissä kans itse naputeltu softa.

15 d

Melkein 10v kans raplaillu, mutta winols ei vaan istu mun käsiin niin oon aina tehnyt määritykset tunerprohon. Pääasiassa kakslitrasten ooppeleiden softia tehnyt ja nykyisessä reilu 400hv perhehelvetissä kans itse napute
Kova ukko. Arvostan.
Remove ads with a Gold account »
Itsellä yks OM642 vakiosofta missä muutama kymmentä karttaa etsittynä. Vertailen sitä tuohon omaan, vaikka versionumerossa on iso ero ja osa kartoista onkin eri resoluutiolla, niin kyllä ne aika hyvin täsmää. Mutta joo, saappimaailmaan verrattuna aika hanurihommaa, hirveä säätö saada WinOLS toimimaan, sitten että on oikea palikka ladata softa. Lopuksi vielä koittaa jostain löytää oikeasti hyvää infoa, miten mikäkin kartta toimii, kauheaa salatiedettä tuntuu olevan.

15 d

Kova ukko. Arvostan.
Ei siihen mitään kovuutta vaadita vaan opettelua ja sitkeyttä. Jos et ole itse oppinut kymmenessä vuodessa mitään niin minulla on huonoja uutisia

13 d

Itsellä yks OM642 vakiosofta missä muutama kymmentä karttaa etsittynä. Vertailen sitä tuohon omaan, vaikka versionumerossa on iso ero ja osa kartoista onkin eri resoluutiolla, niin kyllä ne aika hyvin täsmää. Mutta joo,
Salatiedettä se kyllä tuntuu olevan. GM tuotteissa kuulostaa olevan helppo juttu tämä säätely. Siihen on ilmeisesti sellaiset softat missä näkee suoraan kartat ihan selväkielisenä?

13 d

Ei siihen mitään kovuutta vaadita vaan opettelua ja sitkeyttä. Jos et ole itse oppinut kymmenessä vuodessa mitään niin minulla on huonoja uutisia
No ymmärsit ehkä hieman väärin mitä tarkoitin 'kovuudella'. Olen minä oppinut jo aika paljonkin, mutta tämä on kuitenkin itselle puhtaasti harrastushommaa ja välillä menee helposti useampia kuukausia ettei vaan kerkeä harrastaa ja perehtyä. Kun on perhettä, töitä ja muitakin harrastuksia

Your user account is too new to post on this board. You will need to wait for 30 days before you can post. Buy Gold account to unlock all features now.

54 replies by 17 users
Remove ads with a Gold account »